ေဆာင္းပါး

ကမၻာေက်ာ္ဆရာေတာ္၏ ကမၻာမေက်ာ္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား (၂၅)

ကမၻာေက်ာ္ဆရာေတာ္၏ ကမၻာမေက်ာ္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ား (၂၅)

“သဘာဝတန္ဖိုး”

(ဆရာေတာ္ဦးဝီရသူ၏ ႏွစ္သစ္အထူးလက္ေဆာင္)

————————————————-

စာေရးသူသည္ သဘာဝတရားကို ျမတ္ႏိုးတတ္သူ ျဖစ္ပါသည္။ လသာသည့္ညမ်ား၌ လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္မပါဘဲ လမ္းေလွ်ာက္တတ္ပါသည္။ မစိုးရိမ္တုိက္သစ္ မိန္းလမ္းမႀကီးေပၚမွာ လေရာင္ခံစားရင္း ပရိတ္ပ႒ာန္း ရြတ္ဖတ္တတ္ပါသည္။ လမင္းႀကီးကို မၾကာမၾကာေမာ့ၾကည့္ကာ မ်က္လံုးေအးသည္အထိ လေရာင္ခံစားေလ့ရွိပါသည္။ ညအိပ္ရာ၀င္သည့္အခါ လေရာင္က ျခင္ေထာင္ထဲထိ ဝင္ေနသည့္အခါမ်ဳိးႏွင့္ႀကဳံရလွ်င္ သို႔မဟုတ္ လေရာင္က အခန္းထဲထိ ဝင္ေနလွ်င္ ထုိင္၍ လေရာင္ကိုခံယူပါသည္။ အိုးဘိုမွာေနရစဥ္ လေရာင္ငတ္သည့္ဘဝမ်ဳိး ႀကဳံခဲ့ရသျဖင့္ “လေရာင္တမ္းခ်င္း”ကဗ်ာရွည္ႀကီး ေရးစပ္ခဲ့ဖူးပါသည္။ တရားပြဲမ်ားသြားရသည့္အခါ ေတာရြာမ်ားေရာက္စဥ္ လသာခုိက္ႏွင့္ႀကဳံရလွ်င္ နိဗၺာန္ဘုံအလား ခံစားရတတ္ပါသည္။ ေတာေတာင္ေရေျမေတြၾကား လေရာင္ေဖြးေဖြးအေအးဓာတ္မ်ားႏွင့္ လမ္းေလွ်ာက္လ်က္  ရြတ္ဖတ္ေမတၱာပို႔အမွ်ေဝရသည့္အရသာကား စာေရးသူအတြက္ ဧရာမခ်မ္းသာသုခႀကီးပါပင္။

မနက္အေစာ အစိေႏၲယ်ႀကီး ဘုရားရွိခိုးစာ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္သည့္အခါ ေနေရာင္ေအာက္မွာ ရြတ္ဖတ္ပါသည္။ ေနျခည္ႏုႏုကို ခံစားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကြန္ပ်ဴတာခန္း ရံုးခန္းထဲမွာ အၿမဲေနထုိင္ရသျဖင့္ ေနေရာင္ျခည္၏ ထိေတြ႔မႈက နည္းပါးလွပါသည္။ ေလေကာင္းေလသန္႔လည္း မရပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနေရာင္ခံယူျခင္း၊ ေလေျပေအးေလးမ်ား ရွဴရႈိက္ျခင္းတို႔ကို ႀကဳံလွ်င္ႀကဳံသလို ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေန႔ဆြမ္းစားသြားလွ်င္လည္း ထီးမေဆာင္းပါ။ မန္းေႏြေနက ပူျပင္းလွသျဖင့္ ေက်ာင္းတုိက္အတြင္း သြားလာရသည့္အခါ ထီးေဆာင္းသူက   မ်ားပါသည္။ စာေရးသူမွာ အခန္းေအာင္းသည္က မ်ားသျဖင့္ ေနဓာတ္ေလဓာတ္ ထိေတြ႔မႈနည္းပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အပူဒီဂရီမည္မွ်ပင္ ျမင့္မားေစကာမူ ဆြမ္းစားေက်ာင္းသြားလွ်င္ ထီးယူမသြားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

သဘာဝတရားကိုျမတ္ႏိုးတတ္သျဖင့္ ပင္လယ္ႀကီးကိုလည္း ခ်စ္တတ္ပါသည္။ ငပလီ ေမာင္းမကန္ေရာက္လွ်င္ ပင္လယ္အလွကို တဝႀကီးခံစားတတ္ပါသည္။ ေတာေတာင္ေရေျမ စိမ့္စမ္းျမစ္ေခ်ာင္းေတြကိုလည္း ခ်စ္တတ္ပါသည္။ ထိုေနရာမ်ားသို႔ေရာက္သည့္အခါ ေလညႇင္းခံေလ့ရွိသလို ေလကို တဝႀကီး ရွဴရိႈက္တတ္ပါသည္။ သဘာဝကိုျမတ္ႏုိးသျဖင့္ သဘာဝအလွတရား ပ်က္စီးသြားမည္ကို လြန္စြာပူပန္တတ္ပါသည္။ အိုးဘိုေနရစဥ္ သဘာဝတရား၏ အလွအပကို ခံစားခြင့္မရခဲ့ေသာ္လည္း သဘာဝအလွတရား ပ်က္ျပားမည္ကို စုိးရိမ္သျဖင့္ “ကမၻာႀကီးရဲ႕ ႏွလံုးသား”သီခ်င္းစာသားမ်ား ေရးစပ္ခဲ့ဖူးပါသည္။

“သဘာဝရဲ႕ အလွတရားဟာ ကမၻာႀကီးရဲ႕ ႏွလံုးသားပါ၊

သဘာဝရဲ႕ အလွတရားကို ျမတ္ႏိုးၾက။

ကမၻာႀကီးရဲ႕ ႏွလံုးသားကို စာနာၾက”

လူသားတုိ႔သည္ လူအမ်ားစု၏ အျမင္ႏွင့္မတူသည့္ ထူးျခားေသာ အျမင္ရွိသူမ်ားကို အစြန္းေရာက္ဟု သတ္မွတ္တတ္ၾကပါသည္။ စာေရးသူ အစြန္းေရာက္ပုံကား ေရေျမကို ႏွေျမာျခင္းပင္။ ေရကို လိုအပ္သည္ထက္ ပိုမသံုးပါ။ ေရကို တန္ဖိုးထားရေကာင္းမွန္း မသိသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ႀကဳံရလွ်င္ ညည္းညဴတတ္ပါသည္။ ေရကန္ျပည့္ေနပါလ်က္ ေရမပိတ္ဘဲ ေနစိမ့္ၾကသူမ်ား၊ လက္ေဆးကန္ ေရဘဲပြင့္ေနမွန္း သိပါလ်က္ မပိတ္ဘဲ ေနႏိုင္ၾကသူမ်ား၊ ေန႔ခင္းေၾကာင္ေတာင္ႀကီး လွ်ပ္စစ္မီးပြင့္ေနလည္း ပိတ္ရေကာင္းမွန္း မသိၾကသူမ်ား၊ လွ်ပ္စစ္မီးပန္ကာ ေလေအးစက္မ်ားကို မပိတ္ဘဲ ပစၥလကၡတ္ထားရစ္ၾကသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ႀကဳံရလွ်င္ အင္မတန္စိတ္ညစ္ရပါသည္။ ေရသည္ ေျမေအာက္မွထြက္သည္၊ မီးသည္ ခလုပ္ဖြင့္လိုက္လွ်င္ လင္းသည္၊ ေရႏွင့္မီးသည္ ပိုက္ဆံေပးဝယ္လွ်င္ ရရွိသည္၊ ဤမွ်သာ သိရွိၾကသူမ်ား ျဖစ္ပံုရပါသည္။ ေဂဟစနစ္ကိုလည္း နားလည္ပံုမေပၚပါ။ ေျမေအာက္ေရသံုးစြဲမႈမ်ားလွ်င္ ဘာျဖစ္မည္၊ မိုးေခါင္ေရရွားလွ်င္ လွ်ပ္စစ္မီးခဲယဥ္းမည္ဆိုသည္ေလာက္ေတာ့ သိဖုိ႔ေကာင္းလွပါသည္။

စာေရးသူ၏ေက်ာင္းမွာ ေရသန္႔စက္ရွိပါသည္။ ေရသန္႔စက္ဖြင့္လွ်င္ ေရဆိုးေတြထြက္ပါသည္။ ေရဆိုးပိုက္ကို ေရႏုတ္ေျမာင္းထဲ ထည့္ထားပါသည္။ ေရသန္႔ခ်က္ရာတြင္ ေရသန္႔က အနည္းငယ္သာရရွိၿပီး ေရဆိုးက မ်ားျပားစြာထြက္ပါသည္။ ထိုေရဆုိးမ်ားသည္ ေသာက္၍မရေတာ့ေသာ္လည္း သံုး၍ရပါသည္။ ပန္းကန္ခြက္ေယာက္ေဆးေၾကာမည္၊ ေျခလက္သန္႔စင္မည္၊ သစ္ပင္ေရေလာင္းမည္၊ ေျမႀကီးေပၚေရျဖန္းမည္ဆိုလွ်င္ အသံုးဝင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေရးသူက ေရပိုက္ကို ပံုးႀကီးထဲထည့္လ်က္ ေရခံကာ ကိုယ္တုိင္ေရေလာင္းပါသည္။ ကိုယ္တုိင္ေရျဖန္းပါသည္။ လက္ေဆးလွ်င္လည္း ထိုေရျဖင့္သာ ေဆးပါသည္။ ဤသို႔ေသာ အမ်ားထက္ထူးျခားသည့္ အေတြးအျမင္ အျပဳအမူမ်ားေၾကာင့္ အစြန္းေရာက္အမည္ရသည္ေလာ မေျပာတတ္ေတာ့ပါ။

စာေရးသူထက္ အစြန္းေရာက္ေသာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ဧရာ၀တီျမစ္ထဲ အမွဳိက္ေတြ ပစ္ခ်သည္ကို ေတြ႔ရသည့္အခါ ၄င္းတို႔သည္ ကိုယ့္ႏွာဖူးကိုယ္ လက္ဖေနာင့္ျဖင့္ ရိုက္ကာ စုတ္တစ္သက္သက္ႏွင့္ မ်က္ႏွာပ်က္ၾကရွာေပသည္။သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ ေရခ်ဳိရွားသည္။ သည္လိုျမစ္တစ္စင္းရွိလွ်င္ သူတို႔ႏိုင္ငံ မည္မွ်အထိ ခ်မ္းသာေအာင္ လုပ္ႏိုင္သည္ဟု ရင္ဖြင့္ၾကေသာဟူ၏။

စာေရးသူငယ္စဥ္က စာသင္သားအခ်င္းခ်င္းအေပၚ စည္းကမ္းႀကီးေလ့ရွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ပစၥည္းဥစၥာမ်ား သံုးေဆာင္ရာတြင္ အလဟႆမျဖစ္ေအာင္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္တတ္ပါသည္။ ဆြမ္းခ်က္လွ်င္ အတုိင္းအဆႏွင့္ ခ်က္ရမည္၊ စားႏိုင္သေလာက္သာ ခ်က္ရမည္၊ ခ်က္ၿပီးလွ်င္ ကုန္ေအာင္စားရမည္၊ မကုန္ႏုိင္မခမ္းႏိုင္ မခ်က္ရဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ဆြမ္းေတြပံုးေပါလေအာပိုေနသည္ကို မၾကာခဏေတြ႔ျမင္ေနရေသာေၾကာင့္ ထုိသို႔သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူကိုယ္တုိင္လည္း အနည္းအက်ဥ္းပိုလွ်ံေနသျဖင့္ သြန္ပစ္ရေတာ့မည့္ အေျခအေနမ်ဳိးဆိုလွ်င္ ဗုိက္ဝေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ကုန္ေအာင္စားပစ္တတ္ပါသည္။ သြန္ပစ္ရမည္ကို ႏွေျမာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ စာသင္သားအမ်ားစုက ဆြမ္းတစ္လုတ္တန္ဖိုးကို နားမလည္ၾကပါ။ ဒကာ ဒကာမေတြ လွဴထားသည့္ဆြမ္းကို တန္ဖိုးထားရေကာင္းမွန္း မသိပါ။ စာေရးသူကား ဆြမ္းတစ္လုံုးကိုလည္း တန္ဖိုးထားတတ္ပါသည္။ ဆန္တစ္ေစ့ကိုလည္း တန္ဖိုးထားတတ္ပါသည္။ “မင္းတုိ႔ေနာ – ဒကာ ဒကာမေတြက ေခၽြးနည္းစာေလးေတြ လွဴထားတာ၊ တန္ဖိုးထားၾက၊ အလဟႆမျဖစ္ေစနဲ႔”ဟု မၾကာခဏ ၾသဝါဒေပးေလ့ရွိပါသည္။ တစ္ခါေသာ္ စာေရးသူ နာယကေလာင္းဘဝႏွင့္ တစ္ဖက္တစ္လွမ္းမွ စာျပန္ခ်ေနစဥ္ တပည့္ငယ္သံုးပါး ဆြမ္းစားဖုိ႔ခ်က္ပါသည္။ ဇလံုႀကီးႏွင့္ ထည့္စားေနသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ သံုးပံုႏွစ္ပံုခန္႔သာ စားႏိုင္ပါသည္။ တစ္ပံုေက်ာ္က်န္ေနပါသည္။ စာေရးသူက သူတို႔နားသြားထုိင္ကာ “ကုန္ေအာင္စား၊ မကုန္မခ်င္း မထနဲ႔”ဟု အမိန္႔ေပးကာ ထုိင္ေစာင့္ေနပါသည္။ တပည့္ေလးမ်ား မ်က္ႏွာပ်က္ေနပါသည္။ ျဖစ္ညႇစ္စားေနရရွာပါသည္။ ဟင္းေကာင္းသျဖင့္ စားေကာင္းေသာ္လည္း ေလာဘတႀကီးခ်က္ထားသျဖင့္ ဗိုက္မဆန္႔ေအာင္ ပိုလွ်ံေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထမင္းခဲသံုးေလးတံုး က်န္သည့္အခါ စာေရးသူက ၾသဝါဒအရွည္ႀကီး ေပးပါသည္။ ဗုိက္ေလးေနခ်ိန္မွာ မၾကားခ်င္သည့္စကား ၾကားေနရေသာ္လည္း တပည့္ေလးမ်ားသည္ ကိုယ့္အျပစ္ႏွင့္ကိုယ္ျဖစ္ေနသျဖင့္ ႀကိတ္မွိတ္၍ နားေထာင္ေနရွာေပသည္။ ေနာင္အခါ ဆြမ္းခ်က္မည့္ေန႔ဆုိလွ်င္ သူတုိ႔အခ်င္းခ်င္း ‘ဘယ္ႏွစ္ပါးစာလဲ’  ‘ဘယ္ႏွစ္ဘူးဆိုေလာက္မလဲ’  ‘ေတာ္ေရာေပါ့ ဒီေလာက္ဆို’  ‘မဝသူေတာ့ မရွိေစခ်င္ဘူး’ဟု ေျပာဆိုသံၾကားရတတ္ပါသည္။ ၾသဝါဒကိုေၾကာက္၍ေလာ၊ မကုန္မထေၾကး စားရမည္ကို ေၾကာက္၍ေလာ၊ ႏွစ္ခုစလံုးကိုေၾကာက္၍ေလာ မေျပာသာေသာ္လည္း ဆြမ္းပစၥည္းကို တန္ဖိုးထားတတ္သြားလိမ့္မည္ဟု ယူဆမိပါသည္။

စာေရးသူတည္းခိုေသာေက်ာင္း၌ ေခြးမရွိပါ။ ကပၸိယစားၿပီးလွ်င္ တစ္ပံုႀကီးက်န္ေနသည့္ ထမင္းဟင္းမ်ား အၿမဲသြန္ပစ္ေနရပါသည္။ အတုိင္းအတာႏွင့္ကပ္ဖုိ႔ ႏွစ္ဦးစာသာ ခ်က္ဖုိ႔ ေျပာေသာ္လည္း မရပါ။ နယ္ခံမ်ားက သဒၶါအားေကာင္းပါသည္။ အျမင္မလွမွာစုိးေသာေၾကာင့္ဟု ေလွ်ာက္ထားကာ ခ်ဳိင့္ႀကီးခ်ဳိင့္ငယ္ႏွင့္ ပို႔လွဴၾကပါေတာ့သည္။ စာေရးသူမွာ ေကၽြးစရာေခြးလည္းမရွိ၊ ငွက္ေတြေကၽြးေသာ္လည္း ငွက္က ဟင္းမစား၊ ထမင္းေတြကလည္း ေတာင္ပံုယာပံု ငွက္ေတြပင္ ကုန္ေအာင္မစားႏိုင္ၾကပါ။ ထိုအရာျမင္တုိင္း ႏွေျမာတသျဖစ္ေနမိေပသည္။

ဆြမ္းစားၿပီးသည့္အခါ ဆြမ္းပန္းကန္ ဟင္းပန္းကန္မ်ားမွ အဆီအႏွစ္မ်ားကို ထမင္းျဖင့္ လူးကာ ေခြး ေၾကာင္ ေကၽြးေလ့ရွိပါသည္။ ပန္းကန္မ်ားလည္း ေဆးေၾကာရလြယ္ကူျခင္း၊ ေခြးေလးေၾကာင္ေလးမ်ားလည္း ဟင္းအနံ႔ျဖင့္ ထမင္းစားတတ္သြားျခင္း အက်ဳိးရွိပါသည္။ ယခုထက္တုိင္ လူးနယ္ေကၽြးေမြးေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ဳိ႕ကမူ ကပ္ေစးႏွဲသည္ဟု ထင္ျမင္ၾကသလို အခ်ဳိ႕ကမူ မလူးေကာင္း မနယ္ေကာင္းဟု ယူဆေနၾကပါသည္။ ကပ္ေစးႏွဲသည္ မႏွဲသည္ လူးေကာင္းသည္ မလူးေကာင္းသည္ကို အသာထားလုိက္ပါ။ လက္ေတြ႔အေနျဖင့္ ေဆးေၾကာ၍လြယ္ကူျခင္း အလဟႆမျဖစ္ျခင္း အက်ဳိးတရားမ်ား ရရွိသည္မွာ အမွန္ပင္။

သကၤန္းတန္းမွာလွန္းထားသည့္ ေရလဲသင္းပုိင္ေပ်ာက္ေနလွ်င္ အပူတျပင္း လုိက္ရွာတတ္ပါသည္။ မည္သူႏွင့္မွားတတ္သနည္း၊ မည္သူက ဤကဲ့သို႔ဝတ္ေလ့ရွိသနည္း စံုစမ္းရသလို ျမင္သူတုိင္းအားလည္း ေမးျမန္းတတ္ပါသည္။ ေရလဲသင္းပိုင္တစ္ထည္ကား တန္ဖိုးမႀကီးမားပါ။ သို႔ေသာ္ သံုးစြဲ၍ရေနေသးပါလ်က္ အသစ္တစ္ထည္ ထပ္မထုတ္ႏုိင္ပါ။ လံုးဝ ဝတ္၍မျဖစ္ေတာ့သည့္ အဆင့္မွသာ အသစ္လဲ၍ ဝတ္တတ္ပါသည္။ စာေရးသူ၏ တပည့္မ်ားကား ထိုသို႔မဟုတ္ပါ။ သကၤန္းအေကာင္းစားႀကီးမ်ား ေလွ်ာ္ဖြပ္လွန္းထားၿပီးေသာ္လည္း ျပန္မရုပ္ၾကပါ။ မုိးရြာေနပူ သကၤန္းမ်ား ပံုေနပါသည္။ အျမင္မေတာ္သည့္တပည့္မ်ားက လာေလွ်ာက္လွ်င္ “ေခါက္သိမ္းထုပ္ပိုးေပးထားကြာ၊ လိုအပ္သည့္ေနရာ သြားလွဴၾကမယ္ကြာ”ဟု ေျပာေလ့ရွိပါသည္။ အဆိုပါသကၤန္းထုပ္ႀကီးမ်ဳိး ႏွစ္စဥ္ရရွိတတ္ပါသည္။ ပရဟိတ ဘကေက်ာင္းမ်ားသုိ႔ ေပးပို႔လွဴဒါန္းျဖစ္ပါသည္။

သြားတုိက္ေဆးကိုလည္း ဘူးထဲမွ လံုးဝမထြက္ေတာ့သညအဆင့္ထိ ညႇစ္ယူတတ္ပါသည္။ ဘူးထိပ္ပုိင္းမွာ ကုန္သြားရံုမွ်ျဖင့္ လႊင့္မပစ္ပါ။ ေအာက္ေျခမွတစ္ဆင့္ ထိပ္ပိုင္းအထိ အစအဆံုး ျပန္ညႇစ္၍ သံုးစြဲပါသည္။ ေလးငါးရက္စာေတာ့ ရတတ္ပါသည္။ ထိပ္ပိုင္းမွ လံုးဝ ညႇစ္၍မရေတာ့လွ်င္ ေခါင္းကိုျဖဳတ္၍ ၾကည့္ပါသည္။ ေခါင္းျဖဳတ္၍ၾကည့္လုိက္လွ်င္ ေလးငါးရက္စာ အကပ္အသတ္ေလးမ်ား က်န္ေနေသးသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ၎ကို သြားတုိက္တံေခါင္းျဖင့္ ျခစ္ယူသံုးစြဲပါသည္။ အဆိုပါအကပ္အသတ္ေလးမ်ား ကုန္ခမ္းသြားမွသာ ဘူးခံြကို စြန္႔ပစ္တတ္ပါသည္။ ဘူးခြံကို အဆံုးထိျပန္ညႇစ္၍ယူျခင္း ဘူးေခါင္းကိုျဖဳတ္၍ယူျခင္းတို႔မွ ရရွိအပ္ေသာ ဆယ္ရက္စာသြားတုိက္ေဆးသည္ ေစ်းႏႈန္းအေနျဖင့္ တန္ဖိုးမႀကီးမ်ားလွပါ။ “ဒါေလးလႊင့္ပစ္တာမ်ား မြဲသြားမွာက်လို႔”ဟုလည္း ကဲ့ရဲ႕ႏိုင္ပါသည္။ တန္ဖိုးအေနျဖင့္ကား ဆယ္ခါတုိက္လွ်င္ ဆယ္ခါသန္႔ရွင္းျခင္းအက်ဳိး ရွိပါသည္။ အလဟႆမျဖစ္ေတာ့ပါ။ အရာရာကို တန္ဖိုးထားတတ္သြားကာ တန္ဖိုးရွိရွိ အသံုးခ်ေနထုိင္တတ္ျခင္းအက်ဳိးတရားကိုကား မည္သူမွ် တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေတာ့ပါေပ။

ထိုနည္းတူစြာ တစ္ရွဴးသံုးလွ်င္လည္း လံုးဝ သံုးမရသည့္အဆင့္ေရာက္မွ စြန္႔ပစ္ပါသည္။ အတန္အသင့္သံုးစြဲၿပီးရံုမွ်ျဖင့္ မစြန္႔ပစ္ေသးပါ။ ဥပမာ- ႏႈတ္ခမ္းအဆီႏွင့္ ႏွာေခါင္းအဆီမ်ား သုတ္သည့္တစ္ရွဴးမ်ားကို လံုးေခ်ထားပါသည္။ ၎တုိ႔ ေလးငါးခုျဖစ္သြားသည့္အခါ စားပြဲေပၚခင္းထားသည့္ မွန္သားျပင္ကို သုတ္ပစ္ပါသည္။ စားပြဲသန္႔ရွင္းၿပီးသားျဖစ္သြားပါသည္။ တစ္ခုစ ႏွစ္ခုစဆိုလွ်င္ စာအုပ္အေႏွာင့္မ်ားသုတ္ျခင္း၊ ကြန္ပ်ဴတာလက္ကြက္ခံုကိုသုတ္ျခင္း၊ ထုိင္ခံုေနာက္မွီကိုသုတ္ျခင္း စသည့္ ဖုန္သုတ္သည့္ေနရာမွာ သံုးစြဲပါသည္။ ႏွပ္ညႇစ္ျခင္း၊ ႏွာေခါင္းအတြင္းပိုင္း သန္႔ရွင္းျခင္း စသည့္အခါမ်ဳိးမွာလည္း တစ္ရွဴးစတစ္ခုလံုး ကုန္စင္ေအာင္ သံုးစြဲၿပီးမွ စြန္႔ပစ္တတ္ပါသည္။ စားပြဲခံုေပၚမွာ လံုးေခ်ထားသည့္တစ္ရွဴးမ်ားေတြ႔လွ်င္ တပည့္မ်ား ေက်ာင္းသားမ်ားက ေထြးခံထဲ ထည့္ပစ္တတ္ပါသည္။ သူတို႔ေဝယ်ာဝစၥကုသုိလ္ယူျခင္းျဖစ္၍ မတားျမစ္ခဲ့ပါ။ စာေရးသူအေနျဖင့္မူ ခႏၶာကိုယ္မွစြန္႔ေသာ အညစ္အေၾကးမ်ားကဲ့သို႔ မည္သုိ႔မွ် ထား၍ သံုး၍ မရေတာ့သည့္အဆင့္သို႔ေရာက္မွသာ အမႈိက္ပံုးထဲ ေထြးခံထဲ စြန္႔ပစ္ေလ့ရွိပါသည္။

စာေရးသူ ရန္ကုန္ေရာက္သည့္အခါ မယ္ေတာ္ႀကီးတစ္ပါးအိမ္မွာ တည္းပါသည္။ အိမ္ေရာက္သည့္အခါတုိ္ငး သစ္ပစ္ေရေလာင္းပါသည္။ သစ္ပစ္မ်ားေျခာက္ေသြ႔ေနလွ်င္ မၾကည့္ရက္ပါ။ အာဟာရခ်ဳိ႕တဲ့သျဖင့္ အေရအဆင္းေျခာက္ကပ္ေနသူမ်ားကို ေတြ႔ရလွ်င္ သနားမိတတ္သလို သစ္ပင္မ်ား ေရမေလာင္းရသျဖင့္ ေျခာက္ေသြ႔ညႇဳိးႏြမ္းေနလွ်င္ သနားေနတတ္ပါသည္။ ရက္ရွည္လမ်ားေနထုိင္ရသည့္အခါမ်ဳိး၌ တပည့္ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ားကို သစ္ပင္ေရေလာင္းခုိင္းပါသည္။ စာေရးသူကိုယ္တုိင္လည္း ကူ၍ေလာင္းပါသည္။ စာေရးသူယာယီသီတင္းသံုးရာ က်န္းမာခ်မ္းသာတရားရိပ္သာကား ဧကေပါင္းမ်ားစြာ က်ယ္ဝန္းလွပါသည္။ သီးပင္စားပင္ေတြကလည္း ေပါမ်ားလွပါသည္။ သစ္ပင္မ်ားသည္ မိုးအခါမွာသာ ေရေသာက္ရၿပီး က်န္ကာလမ်ားမွာ ေရမေသာက္ရသျဖင့္ ညႇဳိးငယ္ေျခာက္ေသြ႔ေနပါသည္။ ဒုဗၻိကၡႏၲရကပ္ (အငတ္ေဘး)ဆိုက္ရာေဒသရွိ ထမင္းမစားရသည့္ ကေလးငယ္မ်ားလိုပင္ အာဟာရခ်ဳိ႕တဲ့ကာ ရပ္တည္ဖုိ႔ပင္ မလြယ္ကူပါ။ သီးေရးပြင့္ေရးကား ေဝလာမွေဝးပင္။ စာေရးသူက ေတာင္က်ေရကန္ထဲ ေရျမွဳပ္ေမာ္တာတပ္ဆင္သည္။ ေရပုိက္ေတြ သြယ္သည္။ ေရသြားေျမာင္းငယ္ေလးမ်ား ေဖာက္သည္။ ေရေလာင္းသည္။ ပုိက္ကေလးခ်ထားလုိက္ ပရိတ္ရြတ္လိုက္၊ေနာက္တစ္ေနရာ ေရႊ႕ခ်လိုက္ ဂုဏ္ေတာ္ပြားလိုက္၊ အျခားေနရာေျပာင္းလုိက္ စာက်က္လုိက္ျဖင့္ ၿခံလုပ္သား ဥယ်ာဥ္မွဴးႀကီး ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္သြားခဲ့ေပသည္။ အေအးပုိင္းေဒသျဖစ္၍ ေအးခ်မ္းသည္။ သစ္ပင္ေတာေတာင္ စိမ္႔စမ္းအင္းအိုင္ သဘာဝအလွေတြ ေပါမ်ားသျဖင့္ သာယာသည္။ ထုိသို႔ ေအးခ်မ္းသာယာလွေသာ္လည္း သစ္ပင္မ်ား ေရဓာတ္မရသျဖင့္ မစိုေျပၾကပါ။ အပင္ႀကီးမ်ားထိပ္ဖ်ားၾကည့္လွ်င္ စိမ္းလန္းေသာ္လည္း အပင္ေျခၾကည့္လွ်င္ ေျခာက္ေသြ႔ေနပါသည္။ စိမ္းလန္းေသာ္လည္း မစိုေျပသည့္သဘာဝပင္။ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခု၌ ေအးခ်မ္းသာယာေရးသည္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သကဲ့သို႔ စိမ္းလန္းစိုုေျပေရးသည္လည္း လြန္စြာအေရးႀကီးပါသည္။ ေအးခ်မ္းသာယာေသာ္လည္း မစိမ္းလန္း မစိုးေျပလွ်င္ မျပည့္စံုေသးပါ။ စိမ္းလန္းေသာ္လည္း မစိုေျပလွ်င္ တစ္ခုခုလိုေနသလို ခံစားရတတ္ပါသည္။ ယခုအခါ ေဆာင္းေရာ ေႏြပါ ေရေသာက္ရသျဖင့္ စိမ္းလည္းစိမ္းလန္း စိုလည္းစိုေျပ အသီးအပြင့္ အခက္အရြက္မ်ား ဖြံ႔ထြားေဝစည္လ်က္ ေအးခ်မ္းသာယာ စိမ္းလန္းစိုေျပ၍ ေနေပေတာ့၏။ စိတ္ခ်မ္းသာစရာပင္။ ငွက္ေပ်ာသီးမ်ားလည္း စား၍မႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လႈိင္လႈိင္သီးေနေတာ့၏။ ေရေလာင္းျခင္း၏ အက်ဳိးပင္။

စာေရးသူက မ်က္စဥ္းေဖာ္ပါသည္။ ေဆးႀကဳိၿပီး၍ မ်က္စဥ္းေအာင္သြားၿပီဆိုလွ်င္ အလြန္တရာ တန္ဖိုးထားပါသည္။ မ်က္စဥ္းတစ္စက္ဆိုလွ်င္ မ်က္လံုးတစ္ဖက္ကု၍ ရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မ်က္စဥ္းအနည္းငယ္ ဖိတ္စင္သြားသည္မ်ဳိး ႀကဳံရလွ်င္ စုတ္တစ္သပ္သပ္ႏွင့္ ႏွေျမာေနတတ္ပါသည္။ မ်က္စဥ္းတန္ဖိုးကား မေျပာပေလာက္ပါ။ မန္းက်ည္းသီးမွည့္ႏွင့္ မိုးေရျဖင့္သာ ေဖာ္စပ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုး ေငြေပးစရာမလိုပါ။ အလကားရႏိုင္ပါသည္။ ႀကဳိခ်က္ၿပီးသား မ်က္စဥ္းတစ္ဘူးဝယ္လွ်င္လည္း ေငြေၾကးမမ်ားလွပါ။ မ်က္စဥ္းတစ္ဘူး၏ ေစ်းႏႈန္းကို တန္ဖိုးဟု ထင္ေနၾကပါသည္။ ထိုအရာသည္ တန္ဖိုးမဟုတ္ပါ။ တန္ဖိုးဆိုသည္မွာ အသံုးဝင္ျခင္း အသံုးတည့္ျခင္း အက်ဳိးရွိျခင္း အက်ဳိးထူးျခင္း အက်ဳိးႀကီးျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မ်က္စဥ္းတစ္ဘူးဆိုလွ်င္ မ်က္လံုးတစ္စံု ေကာင္းေကာင္းက်န္းမာႏိုင္ပါသည္။ မ်က္လံုးက်န္းမာေရးကို အက်ဳိးျပဳျခင္းကိစၥသည္သာလွ်င္ မ်က္စဥ္းတန္ဖိုးျဖစ္ပါသည္။ မ်က္စဥ္းေရာင္းေစ်းေငြေၾကးက တစ္ဖိုးမဟုတ္ပါ။

လူသားတုိင္း သဘာဝ၏တန္ဖိုးကို နားလည္ဖို႔ လိုပါသည္။ လူသားတုိင္း သဘာဝကို တန္ဖုိးထားတတ္ဖို႔ လုိပါသည္။

 ေရတန္ဖိုးကို နားလည္ပါ။

ေရကို တန္ဖိုးထားတတ္ပါေစ။

 ေျမတန္ဖိုးကို နားလည္ပါ။

ေျမကို တန္ဖိုးထားတတ္ပါေစ။

 ေလတန္ဖိုးကို နားလည္ပါ။

 ေလကို တန္ဖိုးထားတတ္ပါေစ။

ထို႔အတူပင္ ေန လ ကမၻာႀကီး၏ တန္ဖိုးကို နားလည္ပါ။

 ေန လ ကမၻာႀကီးကို တန္ဖိုးထားတတ္ပါေစဟူ၍သာ

 “သဘာဝတန္ဖိုး” ၿပီးပါၿပီ။

ဝီရသူ(မစုိးရိမ္)

11.7.2020